logo

Paparazzi Erwin “Smulders”

_MG_6309ven een update over de laatste 2 dagen. Gisteren een relax dag gehouden op Khong eiland. Het was er erg warm en vochtig dus veel gedronken. Om  7 uur met de boot de Mekong opgevaren. Maar voordat we in de boot zaten, moeten we eerst naar beneden klauteren over losse treden. Levensgevaarlijk. Dat kun je je thuis niet voorstellen. Gelukkig zaten we allemaal ongedeerd in de boot. Buiten de lawaaierige motor was het een prachtige belevenis om op deze brede rivier te varen. Er wordt door een Japanse bank een brug gefinancierd tussen het vaste land en Khong eiland. Op het moment dat dit is gerealiseerd is de charme en kleinschaligheid van het hele eiland weg en komt het  massatoerisme op gang.

_MG_6392Na een tocht van 90 minuten een wandeling door een dorp gemaakt en zelfs een verroeste locomotief mogen aanschouwen. Bij de stroomversnelling, kleine waterval van de Mekong nog van het uitzicht en geweld van het water genoten.

De terugtocht over het water duurde 2 uur omdat we stroomopwaarts moesten varen. Gelukkig lagen er kussentjes op de planken, maar ondanks dat toch een behoorlijk blikke kont. Je begrijpt niet hoe het mogelijk is maar zelfs op de boot een paar keer weggedommeld, heel ongemakkelijk!

Verder niets meer gedaan en aan het eind van de middag de was opgehaald. Dat is ook altijd weer een verrassing. Nou er was volgens mij een halve fles wasmiddel doorheen gegaan, wat een lucht. Schoon is het helaas niet echt geworden. ’s-Avonds lekker in het hotel aan de Mekong gegeten.

Vanochtend nog 5 monniken prachtig in het opkomende zonlicht gefotografeerd.

De douaneafhandeling tussen Laos en Cambodja was echt heel schattig. Het was een kleine controlepost en we waren de enigen. Eerst moesten we ons departure formulier en paspoort inleveren in Laos. Na de nodige stempels mochten we door naar de volgende halte in Cambodja. We hadden een formulier in moeten vullen dat we geen ziektes hadden en niet verkouden waren. Onze temperatuur werd opgenomen en het formulier afgegeven. Toen naar het volgende huisje waar we een visa werd aangevraagd met onze pasfoto en 25 dollars erbij. Na de 3de medereiziger liep het gestroomlijnd met zijn drieën achter het loket ging het best snel! Inmiddels hadden we de bagage al in de nieuwe bus gezet en afscheid genomen van Na, onze Laotiaanse gids en onze chauffeur. We hebben een hele grote bus dus kunnen we allemaal goed zitten.

Onze reisleidster had al aangegeven dat de wegen slecht waren in Cambodja en dat viel in het begin nog al mee. Maar toen begon het, verschrikkelijk. Op sommige stukken ligt gewoon geen asfalt meer, maar alleen stenen, zand en …….. kuilen. En wat voor kuilen, we gingen van links naar rechts op de weg om deze kuilen maar te ontwijken. Heymans zou hier gouden zaken kunnen doen! Erwin heeft een stukje gefilmd, als je dat ziet ben je gelijk misselijk.

IMG_8386Rond 2 uur aangekomen bij een meer waar de zeldzame Irrawaddy dolfijnen zwemmen. Deze dolfijnen leven in de dieper delen van de Mekong en komen rond deze tijd naar Kratie om te paren. Het zoogdier met de ronde kop zonder snuit en kleine driehoekige rugvin lijkt meer op de bruinvis dan op een zeeldolfijn. Ze zijn na 5 jaar volwassen en bereiken een lengte van 2 meter en een gewicht van 90 tot 150  kilo. De schuwe dieren zwemmen graag in groepen van 6 of minder. Ze voeden zich met vis, garnalen en rivierkreeftjes. De Irrawaddy dolfijn is een van de meest bedreigde diersoorten ter wereld. Met 5 bootjes gingen we het water op en al vrij snel werd de eerste dolfijn gespot. Wauw wat een mooi gezicht. Nu nog op de foto krijgen en tja dat is makkelijker gezegd dan gedaan. We hebben er echt heel veel gezien en onze dag kon niet meer kapot. Erwin Smulders zat met zijn telelens voorin de boot en heeft waarschijnlijk de winnen de foto van de dag gemaakt.

Na een korte busrit kwamen we rond 3 uur aan in het hotel in Kratie. We moeten erg aan de geuren wennen vandaag en de vliegen. We hebben het vandaag allebei een beetje gehad en kruipen vanavond vroeg in ons mandje. Morgen op naar Phnom Penh.

Published by

Annelies en Erwin

One thought on “Paparazzi Erwin “Smulders””